V lednu 1976 byla typová řada W 114/115 nahrazena zcela nově navrženou typovou řadou s označením W 123. Modelová paleta začínala dieselovým čválcovým 2 litrem s 55HP a končila 6válcovým 2,8 litrem se vstřikováním s 185HP.

     Technicky vycházela nová modelová řada z již 3,5 roku existujícího modelu "S-klasse" W116; pohon zadní nápravy, zavěšení předního kola na dvojitém příčném rameni... Samozřejmě, že všechny již dříve použité bezpečnostní prvky v modelech W107 a W116 převzala i nová řada vozu střední třídy. Podstatným vylepšením v porovnání s předchozí řadou byl např. ještě stabilnější bezpečnostní prostor pro posádku s vyztuženou střechou a dveřními sloupky stejně jako zesílené dveře. Absorbce energie čelních a zadních deformačních zón po nárazu byla výrazně zvětšena díky řízené deformaci přední a zadní části karoserie.

     Technická novinka, představovaná s řadou 123, byl bezpečnostní sloupek řízení, který výrazně omezil v případě havárie nebezpečí průniku hřídele volantu do interiéru automobilu.

     Charakteristický designový prvek nových typů byly různě velké kulaté dvojité reflektory; pod velkým krycím sklem je vedle hlavního předního světla menší halogenové světlo do mlhy. Naproti tomu nejvyšší modelové řady, typy 280 a 280 E, byly opatřeny pravoúhlými širokopásmovými reflektory. Vně mají oba 2.8 litry ještě tři další odlišnostmi oproti jejich méně výkoným bratům: Oba 280 a 280 E mají dvojitou koncovku výfuku, pochromované mřížky vstupu vzduchu před čelním sklem a chromovou linku pod zádní svítilnou.

     Motorová paleta byla v podstatě převzata z předchozích typů. Pouze výjimku tvořil typ 250, který již nebyl opatřen starým 2.8 litrovým motorem M 130, ale zcela nově navrženým 2.5 litrovým 6válcem.

     V průběhu roku 1977 byl program řady 123 rozšířen v následujících 12 měsících o tři nové karosářské varianty. První bylo představeno v březnu na Ženevském autosalonu stylisticky velmi líbivé kupé, které bylo k dispozici ve variantách 230 C, 280 C a 280 CE. Od srpna se objevily varianty 240 D, 300 D a 250 jako 7/8-místné limusíny s dlouhým rozvorem, které se používaly, stejně jako jejich předchůdce z řady 115, převážně jako taxi a jako podnikové automobily. V září konečně bylo představeno na IAA ve Frankfurtu, jako čtvrtá varianta řady 123, tzv. "T" - kombi.

     V průběhu let 1978 - 1980 došlo k několika změnám v motorové nabídce. V dubnu 1978 byl zvýšen výkon u 280 E na 185HP; v srpnu přibylo 240 D, které nabízelo 72HP. V únoru 1979 typ 200 D, jako nejslabší typ řady, dostal navíc 5 koní a 220 D byl z programu vyřazen. V září 1979 byl zvýšen také výkon u naftových 5 válců 300D a karburátorových 6 válců 250.

     O devět měsíců později, v červnu 1980, byly představeny tři nové motory: jeden dieselový a dva benzínové. 3 litrový dieselový 5válec s turbodmychadlem, který byl použit už dva roky v exportním modelu 300SD, byl nyní k dispozici také v řadě 123, a to pouze v T-modelech. O jeden rok později, v srpnu 1981, byl turbo-diesel nabízen také v limusínách a kupé; oba druhy byly určeny výhradně pro export do Severní Ameriky.

     Dva nové benzínové motory, 2 litr karburátor se 109 koňmi a 2.3 litr se vstřikováním se 136 koňmi, nahradily staré 2 a 2.3 litrové jednotky. Oba nové motory, dvě různé verze od základu nově přepracovaného řadového čtyřválce M 102, byly zkonstruovány na mírně šikmou zástavbu, z důvodu co nejmenší výšky - výhoda, která byla užitečná do budoucna pro příští modelové řady. I přes vyšší výkon o 15 až 25 % se snížila spotřeba paliva až o 10 %.

     V červenci 1981 byl typ 280 s karburovaným motorem z výroby vyřazen; 280 E s vstřikováním paliva zůstal nezměněn i nadále.

     V září 1982 prošly všechny typy řady 123 mírnou modelovou změnou, tzv. faceliftem. Vedle četných zlepšení jmenujme např. z 280 a 280 E přejaté pravoúhlé širokopásmové přední světlomety, upraveny byly vítr vedoucí profily v A-sloupcích karoserie, sériově byl montovaný posilovač řízení. Na přání přibyla také 5-stupňová převodovka a Airbag na straně řidiče.

     Výroba řady 123 skončila v listopadu 1985, o jeden rok po začátku výroby následníka - řady W124. Ze všech variant bylo za 10 výrobních let vyrobeno 2.7 milionu kusů, z toho 2,375.440 limusín, 13.700 limusín s dlouhým rozvorem a 8.373 podvozků pro speciální nástavby.

Created by Pavel Eisenhammer